Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Tuesday, January 25, 2011

Rahsia dalam CSKK

1. Rahsia Intan.. sukakan sesuatu yang hijau.

“Kak, nak minum? Olis buatkan kak teh ya,” Olis yang sejak tadi hanya duduk di pangkin, datang menghampiri Intan yang sedang duduk di banir pokok langsat.

“Hmm. Boleh juga.” Intan memulangkan senyuman manis. Agaknya, angannya dibawa angin lalu ke telinga Olis.

Olis kelihatan memanggil dia ke pangkin tadi. Dilihatnya semug teh hijau telah siap disediakan.

“Pandainya mentelah, apa kesukaan kak, baru saja berkhayal dalam hati.” Intan tersenyum riang melihat ‘pucuk yang dicita, ulam yang mendatang’. Bukan sahaja disajikan dengan secangkir teh hijau kesukaannya malah sepinggan, biskut gula juga disediakan.

“Olis kan memang pandai membaca hati kak. Apa kak suka pun Olis tahu.”

“Iya, contohnya…?”

“Kalau makanan, kak suka semua jenis yang hijau-hijau belaka. Contohnya teh hijau, minuman klorofil, aaa…rumpai hijau alga, peria.. apa lagi..epal hijau. Kak makan juga spirulina. Cuma satu aje yang kak tak akan suka.”

“Hijau, tak suka? Mana ada. Rumput tu yang ada dalam klorofil, ulam, semuanya kak suka. Tolak ular yang warna hijau la, memang tak boleh makan. Belalang hijau, gelilah pulak nak makan.”

“Ada lagi, katak hijau. Katak pisang nama komersialnya.” Intan ketawa geli hati mendengar kata-kata Olis.

“Ada pulak nak suruh makan katak hijau.” Kedua-dua mereka terkekek-kekek ketawa bersama.

“Tapi ada juga yang namanya pisang tapi bahaya.” Intan segera menyapa Olis lagi.

“Manalah ada kak. Jangan Kak Intan nak pekena Olis lagi. Yang Olis tahu, ada satu aje pisang yang beracun, pisang hutan. Pisang tu monyet pun tak akan makan, macam tahu aje, buah tu ada racun.”

“Ada. Pisang ni bukannya sejenis buah. Sejenis labah-labah yang dinamakan labah-labah pisang tapi berbahaya.” Intan menerangkan kepada Olis yang nampaknya tidak berkedip mendengarnya.

“Bahaya macam mana?” Olis bertanya balik, kehairanan.

“Dengan sedikit saja racunnya, setitik kecil saja, sebesar saiz semut, boleh membunuh tikus. Bisanya mengandungi racun neurotoxic yang boleh membunuh manusia sekali pun.” Seram sejuk tubuh Olis mendengar penjelasan Intan. Nampaknya Intan ini serba berpengetahuan, ilmu lain, dia hero. Cuma satu sahaja kurangnya, tiada langsung ilmu memasak. Zero.


sambungan....


2.Berbulan madu di Toulouse, Perancis, bukupkan membaja cinta?

Deena bangun menyambut suasana pagi di Toulouse dengan senyuman yang terukir di wajahnya. Benarlah kata orang, berbulan madu bermakna permulaan cinta antara suami dan isteri. Barangkali kota romantis ini menjadi saksi bermulanya era cinta antara mereka berdua. Deena segera mengenakan jeans biru berjenama Levi’s ke tubuhnya. Mengenakan baju blaus tebal bertulis, Love dan menyarungkan jaket kulit berwarna coklat gelap pilihan mama ketika membeli belah di KLCC pada minggu lepas. Sebaik sahaja, Adam menyatakan berita baik yang mereka akan berkunjung ke ibu kota ini, mama segera membawa Di untuk membeli belah, apatah lagi di bulan November ini, musim sejuk mulai menjengah kota Toulouse seperti mana negara-negara Eropah yang lainnya.

Adam berjalan beriringan mama dan Di berjalan kaki di sekeliling Capitolium.

“Capitolium ini adalah pusat bandar bagi Toulouse. Ini bangunan City Hall yang pada asalnya dibina pada abad ke 12. Perhiasan dan dalaman pula dibina oleh arkitek Guillaume Cammas pada abad ke 16. Dalamnya ada pusat teater dan Town Hall.” Adam seolah sudah menghafal kebanyakan sejarah bangunan di sini. Bangunan yang berwarna rona coklat dan krim segera ditenung lama. Memori pandangan mata segera dicerakinkan dalam kamera digital dan video bersaiz mini yang sering dibawa Adam. Dataran luas di tengah Bangunan Perbandaran ini disebut sebagai Dataran Capitole.

“Ini pula gereja yang dikatakan paling lama di sini. Dinamakan sebagai Saint-Sernin Basilia. atau nama mengikut Perancis, The Basilique St-Senin. Dibina pada tahun 1215,cuba juga dimusnahkan oleh Napoleon Bornaparte dengan menggunakan 300 kuda yang cuba menarik dan memusnahkan siling bangunan tapi tak berjaya.” Sekali lagi penjelasan Adam membuatkan Di hanya terpaku selain beraksi mesra bagi mengabadikan pelbagai foto dengan kamera video mereka. Bangunan dengan menara setinggi 65 meter ini menjadi saksi perjalanan agama Katolik yang menjadi agama utama di sini.

“Di nampak di sini banyak beranda yang cantik. Semua tu trend di sini?” Di membuka ruang soalan kepada Adam.

Adam segera berpaling dan mengangguk dan segera menyambung, Bukan itu sahaja, serambi atau balkoni atau disebut balcon dalam Bahasa Perancis, menjadi mercu tanda taraf sosial masyarakat. Jika berandanya hebat, jelaslah tuan punyanya kaya, sederhana atau miskin.” Adam fokus memberitahu Di. Di hanya tertawa kecil, membayangkan hanya balkoni kecil sahaja di rumah ibunya yang juga menyatakan mereka terdiri daripada keluarga berstatus miskin. Ternyata bandar ini merupakan bandar yang amat mesra pelancongan. Papan tanda tunjuk arah ke arah bangunan atau tenpat menjadi petunjuk mesra yang memudahkan tetamu bandar ini bertamu. Tidak jauh daripada Capitalium, mereka berhadapan lagi dengan satu bangunan senibina klasik. Bangunan gereja Saint Pierre Square. Berjalan ke hadapan lagi, hanya beberapa blok dan anda akan bertemu dengan Bemberg Foundation yang mendapat jolokan nama Muzium Hotel d’Assezat. Muzium ini merupakan seumpama saiz istana yang dibina oleh jurutera bernama Nicolas Bachelier, bermula tahun 1555 dan belum sepenuhnya siap dibina semasa kematian beliau pada tahun 1581.

“Muzium ini penuh dengan hasil seni ukiran, perabot, manuskrip dan catatan masa lampau dan lukisan Roman dan Gothik. Sememangnya orang Rom dan Gothik pada zaman kemahsyuran mereka amat gemarkan seni ini. Bangunan ini dibina kira-kira 500-600 tahun lampau. Sama seperti bangunan lainnya, klasik, antik dan berseni.”

Kini hasilan karya agung seperti Neri di Bicci, Lorenzo Monaco, Pietro Perugino, Bernardo Strozzi, dan Maurice Denis dipamerkan di sini.

“Mama pernah ke Rome dan banyak negara Eropah. Memang inilah trend dan masyarakat di sana. Membuktikan zaman kebangkitan Renaissance, yang bermula di Itali dan merebaknya pengaruh seni ukiran dan lukisan,” sambil membetulkan tudung sutera hijau di kepalanya, Datin Zurina menerangkan kepada menantu. Kadangkala dia terasa lucu juga melihat sikap pendiam Di. Memang jelas, menantu perempuannya ini tidak berkata banyak. Hampir setiap masa hanya mengangguk, tersenyum dan kerapnya, matanya seolah terpaku pada sesuatu pemandangan yang mengasyikkan.

“Orang Barat berbeza daripada masyarakat kita. Kebangkitan kelilmuan mereka buktikan dengan lukisan dan ukiran yang menakjubkan dan elegan. Seni memang jelas satu kebangkitan ilmu kepada mereka selepas kejatuhan Rom dan Zaman Gelap.” Datin Zurina ternyata menghabiskan percutian ini dengan keseronokan berganda. Sama gembira seperti masa percutian ke Eropah beberapa minggu lepas, percutian ke Toulouse ini amat melapangkan hatinya. Menyaksikan pasangan anak-menantunya yang ternyata lebih mesra. Sesekali dia terpandangkan jemari Di yang segera memegang erat tangan Adam.


3.Memanjat gung Kinabalu dengan terperinci.....


Dari Timpohon ke, sampai Pokok Paka dan kemudiannya ke Laban Rata dan kemudiannya ke
Gunting Lagadan Hut. Dan maju lagi ke puncak Kinabalu. Mengintai matahari yang malu-malu di Low’s Peak Gunung Kinabalu... mengintai papan tanda yang bertulis :

papan tanda yang bertulis ‘Id Kahandaban Gunting bin Lagadan,Ucuan Mana-Nanud Id Nuluhan Kinabalu 188-1966’ dan ‘Taman Kinabalu Low’s Peak (4095:2M)’.

4.Keindahan di New York.

5.Meneroka keindahan Melaka.

6.Meneroka budaya dan makanan Portugis dan Nyonya Baba di Melaka.

7.Rahsia kembar seiras.

8.Rahsia semasa 'koma'...apa yang sebenarnya terjadi.

9.Rahsia alam di Bukit Mertajam.

10.Rahsia cinta.. sukarkah sekadar memendam di jiwa.

11.Kemajuan dan rahsia dalam bidang Pertanian. Pertanian adalah perdagangan.

12. Rahsia perpaduan dalam menjadi rakyat Malaysia.

13.Kelip-kelip menjadi penghitung kepada permasaalahan.



No comments:

Post a Comment