Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Monday, January 17, 2011

Petikan bab 10, bahagian 1

BAB 10: RESOLUSI CINTA
1
Intan pasti Dzar pasti akan bertindak tidak keruan mengetahui Adi datang bertandang ke Machang Bubok dua minggu ini. Berita Adi ke Johor Bharu dan menemani Intan ke Kuala Lumpur pastinya menjadi berita paling hangat di Machang Bubok, sumbernya tentulah daripada Olis sendiri. Barangkali semuanya bermula daripada soalan yang remeh temeh seperti kemana Intan?atau siapa yang beriya mendukung Maya yang barangkali kerap juga ditemui Dzar ketika menghantar bekalan makanan mentah ke dapur mak ngah.
Sejak seminggu pulang dari Kuala Lumpur, ternyata Dzar berperangai pelik. Asyik-asyik menelefon Intan pada siang dan malamnya. Setiap sejam dia mula bersms pula jika panggilannya tidak berjawab. Intan sudah mulai resah dengan situasi seperti ini. Dia pasti akan memberi Dzar jawapan supaya dia tidak berperangai pelik seperti ini. Berbeza dengan Adi yang bgitu tenang dalam mengendalikan situasi kalut seperti ini. Sejak peristiwa di Johor Bharu, tidak pernah sesekali pun Adi bertanya lagi tentang soalan yang memerlukan jawapannya. Dia pasti Intan pasti terhimpit dengan situasi yang hiba. Adiknya Di dilanda penyakit barah yang mungkin hanya mempunyai sedikit masa sahaja lagi untuk menikmati kehidupannya.
Intan segera menghubungi Dzar, menyatakan hasratnya untuk bertemu Dzar lagi malam ini. Sms yang dikirimkannya segera mendapat balasan. Dzar setuju untuk bertemu. Intan sedar dia berhadapan dengan situasi yang kalut. Dia mahu menamatkan suasana yang penuh keterasingan ini. Dzar harus diberi penamatnya. Walau pun Adi tidak bermalam di rumah mak ngah, dia pasti di sini semalaman sehingga Maya ketiduran untuk pulang semula ke Kulim Inn, Rumah Tumpangannya sementara berada di Malaysia ini. Intan seperti cacing kepanasan. Mengintai di ruang tamu melihat Maya sedang berlarian dengan Adi menjadikan hatinya terasa gundah. Tidakkah nanti Adi akan merasa cemburu melihat dia keluar dengan Dzar nanti? Bunyi kereta yang mendarat di halaman rumah menandakan Dzar sudah tiba di halaman rumah mak ngah. Ford Escape dintai Intan. Dzar yang mengenakan baju kemeja Dunhill berwarna biru muda berjalur halus, turun daripada keretanya, menuju ke rumah dengan perasaan bangga seolah telah memenangi sebuah tropi. Apa tidaknya, dapat persaingan mendapatkan hati Intan, Intan telah membuat pilihan secara terang-terangan, dia memilih untuk keluar bersamaku di hadapan Adi, bukankah itu tandanya sebuah kemenangan!
Mak ngah segera menoleh ketika disapa Dzar.
“Mak ngah, saya bawa Intan keluar ya.” Sapaanya berbunyi mesra di luar, berbaur bangga di dalam hati.
Intan keluar tanpa menoleh kepada Adi. Rasa bersalahnya turut menyalah di dalam hatinya. Adi nampaknya bertindak bersahaja, masih leka berkejaran dengan Maya dan langsung tidak menoleh memandang Intan yang keluar bersama Dzar. Intan yang duduk di kerusi hadapan tersenyum sendiri. Agaknya lelaki Itali ini bertindak ‘cool’, seolah tidak mencemburui aku yang keluar dengan lelaki lain di hadapannya. Baru seminggu dia berniat menghubungkan kasih kami, tapi nampaknya sikap ‘cemburunya’ langsung tidak ditunjukkan? Benarkah perasaan dia kepadaku? Intan berteka-teki sendiri.
Intan duduk menyepikan dirinya. Dalam hatinya hanya terkenangkan Adeena. Baru tiga hari sudah dia mendengar khabar yang tidak membahagiakan dia. Padanlah ketika dia singgah dulu ke rumah Adam, seisi rumah kelihatan tidak ceria sehingga meninggalkan curiga di hati Intan. Mana mungkin, mendapat kehadiran orang baru di rumah yang gah dan serba indah, dan seisi keluarga bermuram durja. Rupanya inilah jawapan realitinya. Keresahan yang sebelum ini ditanggung Intan, rupanya inilah punca persoalannya.
“Intan..” Berkali Dzar memanggil nama Intan, rupanya dia masih dia berada di alamnya sendiri.
Lengan Intan disentuh perlahan. Intan terasa bahang panas di lengan bajunya. Dia segera menoleh memandang ke mata Dzar yang leka memandangnya.
“Kenapa dengan Intan ni? Semacam saja” Rasa cemburunya mulai tumbuh dalam hati jantan Dzar. Masakan Intan boleh keluar bersamanya, sedangkan hati Intan berada di rumah, bersama lelaki Itali itu di rumahnya. Nyalaan api cemburu yang hanya asalnya bersumbu seolah menjadi nyalaan yang menyala besar dan terus terbakar.
“Hari itu ada Intan berjanji akan berfikir pasal kita kan?” Dada Dzar terasa berombak kencang. Adakah ini ketikanya Intan mahu melepaskan aku pergi atau menerimaku sebagai teman hidupnya. Dzar hanya menunggu Intan menyambung ayatnya. “Dzar kata nak tunggu Intan kan, berapa lama pun. Sekarang ni, Intan mahu jelaskan, tak perlulah Dzar menunggu Intan lagi. Sekiranya Dzar bertemu wanita lain yang mengisi hati Dzar, teruskanlah.”
“Intan. Kenapa ni? Intan sudah bertemu teman hidup Intan.” Segera Dzar terkenangkan menantu mak ngah di rumah. Lelaki asing inikah yang menjadi pesaingku.
“Bukan macam tu Dzar. Adik Intan, Di, mengidap barah, peringkat empat. Jadi Intan tak fikir ada masa untuk berfikir mengenai teman hidup sekarang. Not for now. Tak tahu berapa lama keadaan akan begini… Mungkin akan ambil masa yang lama…” Sedu-sedan Intan yang mengiringi perkataan itu mengejutkan Dzar. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan lagi. Segera dia mengambil saputangannya daripada poketnya dan dihulurkan kepada Intan. Belum pernah dia melihat Intan sesedih ini. Dan dia kehilangan perkataan lagi untuk berkata. Cuma agak melegakan apabila mengetahui punca Intan berkata demikian adalah Adeena, adik Intan.
“I’m sorry Intan. Kalau Intan rasa mahu ke Kuala Lumpur, saya boleh temankan Intan.”
“Terima kasih Dzar. Intan akan selesaikan hal ini sendiri. Cuma Intan minta…” Intan menarik nafasnya sejenak dan melepaskannya perlahan. “ Janganlah Dzar mendesak Intan…”
“Desak, maksud Intan…” Dzar menjadi keliru dengan perkataan itu. Seingatnya, dia tidak pernah mendesak Intan atau terburu-buru dalam merapatkan hubungan antara mereka.
“Dzar telefon. Sms dengan kerap. Hal ini mengganggu Intan. Sebelum inikan Dzar seorang yang memahami… Sekarang ni, Dzar bertukar menjadi orang yang merimaskan Intan. Lemas.” Intan melepaskan segala yang terbuku di dadanya.
“Minta maaflah Intan. Saya berjanji akan menjadi diri saya semula. Bayangan wajah Adi terbayang antara bebola mata Dzar. Mungkin sedikit sebanyak, perjalanan bersama dari Johor Bharu ke Kuala Lumpur mempengaruhi minda dan emosi Intan. Mungkinkah pertemuan di New York dulu telah berjaya menawan hati Intan yang satu itu. Mungkin Maya menjadi pengikat kasih Intan dan Adi? Semuanya berlegar dalam minda Dzar. Benarkan Intan?
“Dzar adalah antara teman terbaik yang Intan miliki. Tenang, bermotivasi, bersemangat juang yang tinggi.” Dzat tenang mendengar ucapan Intan. Disangkanya Intan akan menamatkan ayat itu dengan perkataan tapi, Intan telah… Intan menyambung ayatnya dengan sedu sedan yang masih belum reda, “Sekarang ni hanya Deena dalam minda Intan. Kami bersama sejak kecil Dzar, membayangkan yang Intan akan kehilangan dia, membunuh segala emosi Intan…”
“Bersabarlah Intan. Allah sentiasa menguji kita dengan perkara-perkara yang tidak kita ketahui bagi menguji keimanan kita.”
“Intan tahu. Tapi tak berdaya membendung rasa kesedihan ini. Kami rapat sejak kecil. Kami pernah bermusuhan Dzar. Di berkahwin dengan Adam, teman lelaki Intan…Sejak itu, kami putus hubungan. Bodoh bukan … kerana seorang lelaki telah membunuh …hubungan mesra kami.” Fahamlah Dzar seluruh perincian cerita di sebalik tangisan kecewa Intan. Padanlah Intan sukar menerima cinta yang aku tawarkan, rupanya dia telah dikecewakan adik kembarnya dan teman lelakinya sendiri. Dzar memahami kekecewaan Intan adalah kerana putusnya hubungan mereka sebelum ini. Mungkin Intan amat menyesal memutuskan hubungan dengan saudara kembarnya dan penghujung ceritanya adalah duka.
“Elok Intan ambillah cuti, pergilah melawat dia. Luangkan masa bersama dia. Hargailah masa-masa lewat yang masih ada bersama dia.” Pujukan Dzar menguatkan hati yang lemah dan resah. Intan mengangguk lemah. Tentu ibu akan gembira mendengar berita gembira ini. Alangkah manisnya pertemuan di sebalik ceritera duka.
“Maaflah Dzar kena memandu sampai ke Penang pula malam ni.” Perbualan mereka membawa mereka hanyut menyeberangi Jambatan ke Pulau Pinang, kerana Dzar tidak mahu bicara mereka terhenti di pertengahan jalan. “Intan, jangankan ke Pulau Pinang, ke bulan pun saya sanggup bawa Intan. Kalau itu yang diperlukan untuk membeli hatimu.” Dzar berbicara sendirian lagi. Dia hanya memandang sepi Intan yang mengintai pandang keluar tingkap. Sorotan mata Intan nampaknya memandang jauh, mungkin memikirkan Di yang jauh di sana. Dzar merasa bangga akan kesudian Intan menceritakan sebahagian rahsia hidupnya kepadanya. Mungkin dengan layaran masa, Intan barangkali sudi berkongsi hidupnya pula.
Dari Pulau Pinang, Dzar segera berpatah balik ke Machang Bubok. Kali ini mereka tidaklah pula berkesempatan untuk menikmati makan malam bersama. Sedu sedan Indan seolah menjadi muzik pemisah untuk merasa gembira. Sekurangnya, ucapan terima kasih Intan yang datang terus daripada hatinya menjadi penyeri hati Dzar untuk sekian lama. Jelas daripada pilihan Intan, antara Dzar dan Adi, Intan telah memilih bersama lelaki Melayu yang terakhir yang mungkin boleh membeli jiwa raga Intan. Mungkin!

No comments:

Post a Comment