Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Sunday, January 23, 2011

Buku percuma, mana ada beb!

Ketika makan di kantin sekolah tadi, saya pun berkata kepada kak senior 'kamcing' saya...

"kak, kali ni nak interview kak ya pasal orang Minang."
Dia ketawa saja. Katanya membalas, "Dah tiga empat kali dah dek ooii, tak jadi juga." Dan saya ketawa. Sebenarnya buku kedua dulu saya mahu masukkan elemen 'Minang' ni, tapi entahlah, masa tu pertengahan-hujung tahun, banyak kerja..malas nak kacau dia, jadi saya lupakan elemen itu... buku ketiga, entah ke arah lain pula... he he he.. biasalah.. Kitakan manusia, hanya merancang sahaja. Allah juga yang bisa menentukan.

Kata senior sorang lagi, "Dah ke 4 dah?"
Saya hanya tergelak.. dan membalas..." Kak memang la ke 4, kan dah berapa tahun dah." Saya mula menulis tahun 2008, buku saya keluar penghujung tahun 2009. (Kira macam 2010 lah) dan tahun ini 2011, buku kedua. Sambil-sambil menunggu buku kedua, saya siapkan buku ketiga. Sambil menunggu buku ketiga pula, saya teruskanlah dengan buku ke empat.

Saya menerangkan kepada mereka, proses menerbitkan buku mengambil masa yang lama. Kalau baru menulis, manuskrip barangkali tersadai hampir 4-5 bulan sebelum penerbit menjawab sama ada mereka berminat dengan manuskrip anda atau tidak. Lepas tu, penerbit akan meminta anda edit beberapa bahagian yang mungkin tidak bersesuaian dengan mereka. Kemudian, mereka akan edit lagi... anda akan membaca dan bersetuju atau tidak dengan final editing. Lepas tu penerbit akan membuat 'filem' untuk cetakan. Lebih kurang setahun jugalah prosesnya sebelum dapat melihat buku anda di pasaran. Prosesnya bukannya mudah dan senang.. dan tidak senang hati sebenarnya apabila ada teman-teman yang sengaja mahu dapatkan 'buku free' memanjang. Karya kita bukan semudah menyebut a, b, c... kalau duduk-duduk saja, buku tak akan siap. Entah berapa jam kita perlu mengadap komputer, baca buku, baca artikel, baca web... Sakit belakang, sakit kepala, sakit jari jemari, sakit mata, telinga dan sakit macam2 lagi!

Buku ke 4 ini, officially saya akan merekodkan berapa lama masa saya ambil di hadapan komputer, potong artikel, fikir, conteng sana-sini, supaya kawan2 yang baru 'dok' fikir nak minta percuma, silalah fikir tentang penat lelah penulis ni! he he he.. (saya tak ketawa sebenarnya, tetapi senyum pahit.) Lainlah kalau saya sendiri, mahu memberi demi nilai persahabatan dan terima kasih kerana bantuan dalam menyiapkan buku saya, seperti ramai juga yang membantu dalam menyiapkan buku kedua saya.. dan ketiga saya...

Situasi ini bagaikan orang yang membuat nasi lemak atau kuih jualan, senang-senang saja kita minta dengan percuma, alahai beb! Seandainya mahu percuma silalah tulis buku anda sendiri, kemudian beri saya percuma.. (baru anda tahu bagaimana menilai situasi ini) Atau kita buat sistem butter... saya beri buku saya, anda beri buku anda! Adilkan!

Dan tidak menjurus kepada kawan2 saya, sebab kawan saya tak ada yang minta secara percuma... beli dengan 'jiwa raga'.. he he...

Pendek kata, dalam dunia ni, yang percuma cuma nyawa kita, sebab Allah tidak minta dibayar! dan udara yang disedut.. air, elektrik semuanya perlu dibayar... Jadi kalau mahu 'percuma' juga, mana ada beb!! Semuanya harga keringat dan air mata...

No comments:

Post a Comment