Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Monday, January 17, 2011

Petikan bab 9, bahagian 1

Sekembalinya Intan dari new york, disinggahi perasaan baru. Dia merindui Adi Faris! Dan sesekali diasak rindu dengan Dzar yang sabar melayani kerenahnya...


******
BAB 9:PENCARIAN CINTA
1
Dia kembali menghirup udara yang menerobos melalui jejaring tingkap ke dalam biliknya. Semuanya seakan memberi ruang kelegaan yang melapangkan fikiran Intan. Bauan bunga kenangan atau dari segi saintifiknya dipanggil Ylang-ylang yang ditanam di sudut dapur mak ngah seolah memberi aura gelombang bunga yang menyegarkan minda. Bauan yang disedut sedalam-dalamnya memberi kelapangan yang tidak terungkap dengan perkataan. Agaknya benarlah seperti yang dirumuskan daripada kajian saintifik, haruman wangian daripada bunga seperti kenanga ini mampu mengatur aliran kelenjar andrenalin yang terdapat dalam sistem saraf sehingga menimbulkan perasaan yang nyaman dan tenteram. Padanlah menurut amalan orang-orang tua dahulu, mandi bunga dapat menjadikan fikiran yang lapang selain menyegarkan tubuh. Cuma perbezaaannya, orang-orang lama kita dahulu tidak dapat memberikan penjelasan secara sainstifik. Menyedut bauan bunga kenangan lagi menjadikan jiwa Intan merasa lapang walaupun di hatinya terasa sendat dengan kerinduan. Entah mengapa, sejak kepulangannya dari New York, dua hari yang lepas, hatinya terasa sarat dengan memori yang baru dibina di sana. Buat pertama kalinya, hati ‘hawa’nya telah berjaya disentuh oleh ‘adam’ yang lain. Cuma persoalan yang bersarang di hatinya, benarkah apa yang dialaminya. Atau, dia hanya bertepuk di sebelah tangan sahaja!
Intan mengintai keluar, hanya menyaksikan alam yang masih diselubungi dengan kegelapan pagi. Jam baru sahaja menunjukkan jam 6.40 pagi, masih terlalu awal untuknya keluar dari biliknya. Sejak malam tadi, lenanya bagai diganggu. Memori demi memori seolah menggamit Intan agar segera bangun dan menikmati kesegaran alam di sekelililngnya.
Dia segera menekan papan kekunci untuk mengaktifkan komputer ribanya, segera membuka e-melnya. Ternyata kekotak ‘in box’, hanya disinggahi e-mel iklan omongan kosong daripada Bank of Nigeria. Intan agak hampa, Adi nampaknya belum lagi menghantar sebaris pun e-mel untuknya lagi. Dia mencuba meyakinkan hatinya, mana mungkin, baru seminggu di New York, memori yang bersemarak akan berjaya menghidupkan kasih sayang yang sudah lama mati di hatinya, mungkin juga di hati Adi setelah kehilangan Yasmin. Mungkin hanya aku sahaja yang mengasak rindu!
Di luar biliknya, dilihatnya cahaya lampu seolah terang benderang. Pasti Olis berada di depan komputernya lagi. Dikuaknya pintu biliknya, dilihatnya, Olis sedang ketawa, sambil berchatting menerusi Yahoo Mesenggernya. Intan hanya mengintai, mengeluarkan separuh daripada mukanya melihat skrin komputer Olis.
“Hai seronok nampak,” disapanya Olis yang masih lagi ketawa berdekah-dekah di hadapan komputer.
“Hai Kak. Abang Adi ni, kami tengah borak. Katanya sedang melihat gambar yang Olis kirimkan melalui e-mel tadi. Abang Adi kata, Kak Intan ni tak pandai senyumlah. Semua gambar Kak Intan, muncung semacam je.” Kata-kata Olis seolah menikam jantung Intan. Sudahlah sebaris e-mel pun tidak dihantar, dan sekarang aku pula diserang secara peribadi. “Buruk sangat ke aku ini?” Bergetar sukmanya, tatkala mendengar perkataan daripada bibir nipis Olis. Intan hanya mendiamkan diri, sebenarnya jauh di sudut hatinya, dia terguris amat dengan kata-kata Adi tadi. Mungkin Adi sekadar bergurau, mengindahkan kata-kata perbualan mereka, antara Adi dan Olis. “Mungkin hanya penatlah aku menyimpan rindu. Entahkan kepada Adi, aku ini mungkin tiada maknanya?” Intan berteka-teka sendirian, mencipta puzzle hatinya sendiri. “Siapalah aku ini. Adi ada masa berbual dengan Olis dan tiada sanggup mengisi masanya membalas sebaris dua ayat e-melku. Entahlah.” Intan bermonolog sendirian. Dia terasa luka sendirian.
Intan segera memasukkan kepalanya kembali ke dalam bilik. Di bibirnya terukir senyuman sesalan. Hatinya menyumpah beberapa kali, mengapa aku mesti sogokkan rindu kepada orang yang tidak merindui aku? Mungkin, sudah masanya aku menyerahkan ruang hatiku untuk diisi dengan ‘cinta’ Dzar. Mungkin?
Olis agak kehairanan dengan sikap yang ditunjukkan Intan. Semasa di bandaraya New York tempoh hari, semuanya kelihatan elok dan manis pada pandangan matanya. Kak Intan dan Abang Adi seakan mempunyai chemistry yang unik. Intan yang pada awalnya kelihatan malu-malu, nampaknya kemudian seolah mulai selesa dengan Adi. Olis percaya, Intan telah berjaya menjalankan misinya dengan jayanya. Olis menyambung perbualannya dengan Adi. Segera dia melangkah setapak lagi, bertanyakan soalan yang selama ini tidak pernah berani diungkitkannya.
Abang, bila nak balik ke sini lagi? Olis menekan kekunci enter.
Lama juga dia menunggu jawapan Adi. Olis sedar peristiwa luka kehilangan Yasmin menjadi tembok besar pemisah yang menjarakkan antara kemahuan Adi untuk melihat Maya. Pulang ke sini lagi, samalah melihat kembali memori luka kehilangan Yasmin.
Akan balik juga. Bila tiba masanya. Like Intan said, I must do it with my heart, whenever I’m ready.
Olis menarik nafas lega. Dia sendiri sebenarnya belum berpeluang untuk berbicara mengenai hal ini dengan Intan. Semasa di New York, banyak masa mereka dihabiskan dengan meneroka tempat-tempat baru di sana.
Jadi, okey abang. Jumpa lagi.
Okey. Salam untuk semua.
Perbualan ditamatkan. Olis harus mengucapkan terima kasih kepada Intan. Disebabkan Intan, sekurangnya separuh daripada impian mereka untuk mengembalikan Maya di sisi ayahnya hampir tercapai. Olis bangun dan mengetuk pintu bilik Intan perlahan.
“Masuklah Olis,” suara daripada dalam menjemputnya masuk, perlahan. Dilihatnya Intan terbaring di atas katil besinya.
“ Boungiomo, Abang Adi kirim salam.”
“Boungiomo, Hmm Salam je.” Bisik hati Intan lagi. Nampaknya penat sahajalah pungguk merindu bulan, bulan nampaknya tidak menyedari kehadiran sang pungguk pun. Dia sudah fasih benar dengan ucapan selamat pagi yang diucapkan Olis tadi mengikut dialek Itali.
“Terima kasih kak kerana menjayakan misi kita hari tu. Apa yang kak cakapkan dengan abang Adi hari tu?” Soalan Olis benar-benar mengembalikan memori kepada Intan. Mengenangkan perbualannnya dengan Adi, dia menjadi terkesima sebentar.
“Kak tanyalah kenapa dia tak mahu ke sini? Tak mahukah dia melihat Maya membesar di hadapan matanya?”
“Habis apa kata abang? Dia ada kata nak balik ke sini? Ada dia kata dia kesiankan si Maya tu?”
“Olis, satu persatu okey. Sebenarnya, banyak soalan yang Adi tak jawab pun. Kak rasa biarlah dia yang tentukan. Dia kan seorang lelaki dewasa. Biar dia fikirkan dengan mindanya sendiri, pilih dan tentukan sesuatu yang paling baik untuk dirinya sendiri.” Intan membuka bicara sambil mengenang peristiwa manis ketika dia membisikkan kata bicaranya dahulu, berada bersama-sama melihat Pokok Krismas gergasi di Madison Square.
“Olis harap sangat sebenarnya kak, kalau seorang wanita yang akan mencairkan hati abang yang sudah lama beku. Wanita itu akan dapat mengikat abang dengan cinta, lalu membawa dia kembali ke dalam hidup Maya semula. Maya perlukan ayahnya.”
“Hui, tak pulak kak yang Olis ni minah jiwang. Sasterawan. Jiwang-jiwang juga, tahun ni STPM, jangan tak belajar pulak.”
“Tahulah Olis.” Olis memuncungkan mulutnya, seolah mengejek Intan. Intan memahami sepenuhnya bicara Olis, cuma dia bimbang untuk bertaut rasa dengan Adi, bimbang perasaannya hanya bertepuk sebelah tangan. Malah dia bimbang kalau perasaannya tidak pun dicuit di hati Adi.
“Albert Einstein say, The best way to cheer yourself is to cheer somebody else up, itulah sebabnya Olis tengah menceriakan hidup kak ni,” bidas Olis lagi secara tiba-tiba.
“Hai sejak bila pulak yang Olis ni dah baca buku Einstein pulak? dan hidup kak ni tak ceria ke?”
“Sejak berkawan dengan otai Intan ni la. Hidup kak,… biar Olis fikir dulu…” Senyuman Olis seolah menyapa mesra pandangan mata Intan. Pandangan mata bertaut. Pada pandangan mata Olis, lirikan Intan menceritakan segalanya. Indahnya menyaksikan kemesraan yang ditunjukkan oleh kedua gadis yang sama-sama berbaring bermalasan di atas katil bersama.
“Kak rasa, abang Dzar tu ada peluang tak untuk menawan hati akak?”
“Eh Olis ni. Tadi jadi P.A abang Adi, sekarang P.A abang Dzar pulak? Tapi kenapa pula dengan soalan tadi tu?” Terasa pelik pula di hati Intan apabila tiba-tiba sahaja Olis mengasaknya dengan soalan yang begitu.
“Kalau sms dia pun kak tak jawab, apakah lagi jawapan hatinya. Dan P.A tu apa pulak kak?”Intan memandang pelik mendengar jawapan Olis. Dia hanya dapat mengagak, agaknya, sudah ada sms yang mendarat masuk ke simpanan smsnya. Kebetulan dia belum berpeluang pun melihat telefon bimbitnya lagi.
“P.A. Personal assistant.” Intan menjawab sambil menyambung ketawanya sebelum mengutarakan soalan yang lain. “Kenapa, abang Dzar ada cakap apa-apa ?”
“Tak de. Dia Cuma pelik kak tak balas sms dia. Dia kata nak ajak kita keluar.”
“Ooo. Cakap je dengan Dzar, malaslah. Penat lagi. Pening kepala pun ada juga. Kita kan baru sampai di sini. Ajak je dia ke sini. Hari ni kak masakkan seafood olio.” Senyuman Intan mengkagumkan Olis. Pelik juga. Alih-alih sahaja, Intan tiba-tiba berminat untuk memasak, mungkin terkena ‘angin’ tukang masak dari sana agaknya.’ Di New York minggu lepas, mereka kerapkali sama-sama membantu Adi memasak di dapur. Adi yang berkerjaya sebagai ketua chef di Restauran bernama Malaysia, sebuah restoran yang diusahakan oleh seorang rakyat Malaysia dari Batu Pahat.
“Okey kak. Roger and out.”
“Maya mana?” Tiba-tiba Intan terasa rindu dengan keletah Maya.
“Ada. Tidur lagi. Mak kata, dia bukan main rindu dengan kita. Tercari-cari dia selama seminggu. Kak ni sebenarnya mencari jawapan pasal Maya ke bapa Maya?”
“Okey. Kak nak basuh baju. Jangan lupa bagitau Dzar ya.” Senyuman Intan semakin mengelirukan Olis. Sesaat tadi dia berbicara mengenai Adi, dan tiba-tiba sesaat kemudian, berbicara mengenai Dzar pula. Intan menepuk punggung Olis perlahan sambil menahan ketawa. Dalam hatinya terselit perasaan gundah. Dan agak aneh perasaan yang dia miliki sekarang, sejak ke New York, Intan sudah berjaya melupakan Adam. Nyanyian Leona Lewis yang sudah lama berkumandang di corong radio bagaikan magnet yang menarik hati Intan akan mendengarnya terus.
Go ahead and say goodbye
I’ll be alright
Go ahead and make me cry
I’ll be alright
And when you need a place to run to
For better for worse
I got you
Go ahead and say goodbye (go ahead)
I’ll be alright (say goodbye)
Go ahead and make me cry
I’ll be alright
And when you need a place to run to
For better for worse
I got you
Terasa sedikit celaru dengan perasaannya sendiri, terasa rindu dengan Adi, tetapi pada masa yang sama ingin bertemu Dzar. Adakah ruang di hatinya, tersimpan untuk Dzar? atau dia menyimpan rindu untuk Adi? Adakah rindunya akan berbalas?

No comments:

Post a Comment