Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Monday, January 17, 2011

Petikan bab 8, bahagian 1

BAB 8:LEPASKANLAH CINTA ITU…
1
Intan terasa asing sekali apabila ibunya masih lagi berbicara perihal Adam. Sudah beberapa kali sejak dua bulan ini, ibunya bercerita tentang Adam. Juga bercerita tentang Deena. Intan merasakan ibunya masih lagi asyik sendu memikirkan nasib Di dan Adam. Dan Intan terasa sesak kerana ibunya mungkin sudah lupa, hati Intan juga tetap disakiti ketika diluahkan cerita tentang Di. Cerita tentang Adam. Hanya Adam, lelaki yang pernah Intan miliki hatinya. Semua cerita ibu hanya menjurus kepada simpatinya ibu ini kepada situasi anak dan menantu lelakinya sahaja. Tiada yang lain. Barangkali ibunya lupa untuk menyedari bahawa setiap saat cerita itu menjalar bermula daripada gelombang telinganya dan bergerak ke dalam setiap saraf ke mindanya, dan akhirnya berpaut lagi di parut luka lamanya. Parut luka akhirnya berdarah kembali, dan luka lama seolah membuka kisah sejarah luka yang sudah hampir dilupai Intan. Sedang mata melirik ke telefon bimbit sahaja membuatkan hati Intan terluka lagi, hadiah pemberian Adam di depan mata.
“Intan…, Intan dengar tak cakap ibu ni?” Pertanyaan daripada ibunya seolah menyentak segala angannya tentang cerita Deena dan Adam.
“Maaf ibu. Intan ter…”
“Ibu yang sepatutnya meminta maaf, Intan. Kadangkala Ibu lupa cerita Adam dan Di hanya akan melukakan hati Intan. Ibu...” Terdengar esakan ibu di hujung gagang sana. Intan sedari situasi ibunya yang kesedihan melihat nasib yang menimpa Di dan Adam.
“Ibu, Intan sudah lama maafkan Adam dan melupakan segalanya. Cuma kadang-kadang sukar mendengar nama Adam untuk dibicarakan lagi, Ibu. Intan sentiasa berdoa agar Adam akan sembuh semula.” Intan cuba menyatakan bahawa dia sememangnya sudah berjaya melepaskan ‘tembok halangan’nya untuk merasai bahagianya. Cuma, payah baginya melepaskan cinta lama yang sudah lama berbekas di kolam hatinya.
“Intan, dengarlah nasihat ibu ni. Lupakan Adam. Lupakanlah yang dia pernah menyintai Intan. Lupakan tentang kisah cinta Intan. Kalau tidak nak, Intan tak akan dapat kecapi hidup bahagia. Intan berhak untuk merasai bahagia.” Kepiluan Siti Sarah mengenai cerita Di akhirnya berpihak kepada Intan. Dia sedari hati anak sulungnya ini penuh dengan duri-duri luka yang merobek hatinya. Dia hanya mengharapkan agar Intan akan melupakan ceritera lukanya dan memberi peluang dirinya untuk merasai bahagia.
Intan hanya mengangguk, diketipkan bibirnya perlahan, menahan air matanya yang gugur lagi kesekian kalinya. Mendengar nama Adam mengundang keresahan dan kesedihan, apatah lagi memikirkan nasib Adam yang masih terbaring dalam keadaan koma. “Aduhai, cinta hatiku, aku hanya mampu berdoa dari kejauhan ini,” bisik hatinya lagi.
“Kalau betul Intan sudah memaafkan Adam, pulanglah ke sini Intan. Lawatlah dia. Sudah dua bulan dia berkeadaan begitu, tidakkah Intan terfikir untuk bertemunya? Mana tahu kalau kemaafan yang Intan hulurkan boleh menjadikan dia sedar semula. Kata doktor yang merawatnya…”
“Apa ibu, apa kata doktor?” Intan terasa bimbang dengan ayat terakhir ibunya yang belum sempat dihabiskan. Walaupun masih bersedih dan pilu dengan berita perkahwinan Adam, dia amat berharap ‘satu-satunya kekasihnya’ itu berada dalam keadaan sejahtera yang berpanjangan.
“Sudah banyak perkembangan yang berlaku pada Adam. Semalam, ada masanya jemarinya ada sedikit pergerakan. Tapi seperti selalu, doktor tidak dapat mengagak bila dia akan sedar semula.”
“Baguslah kalau begitu ibu. Bagaimana dengan Di?” Intan sedar sejak dia berpindah ke Machang Bubok ini, hanya dua kali dia pulang ke rumahnya di Bandar Tun Razak. Itu pun hanya selepas dia berjaya mempastikan dia tidak akan bertembung dengan Di atau pun Adam. Sekali semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri yang lepas. Pada masa itu Di dan Adam sekeluarga menyambut hari lebaran di Kota Kinabalu. Dan sekali lagi sebelum dia berangkat ke Kota Kinabalu baru-baru ini. Permintaan ibunya agar dia pulang bagi melawat Adam dan Di barangkali menjadi satu permintaan yang terlalu berat untuk dilaksanakan.
“Ibu nampak Di okey tapi itulah, ibu rasa simpati dengan dia. Ibu harap Di akan tabah. Dan Intan, jangan pula ambil hati dengan kata-kata ibu ya. Lupakan dia Intan. Mulakan hidup Intan yang baru. Anak ibu ini wajar mendapat kasih baru. Intan faham kata ibu?” Suara keibuan yang terpanjang menerusi telefon genggam Intan bagaikan penawar sukma Intan.
“Janganlah ibu risau ya. Intan sudah benar-benar redha dengan apa yang berlaku.” Intan membalas ayat ibunya dengan senyuman. Dia tahu dia perlu melepaskan beban hatinya untuk melangkah ke hadapan, melupakan dan memaafkan Adam.
Ketika komunikasi ditamatkan, juntaian air mata Intan bersambungan lagi. Resah bagi melepaskan luka dalam hatinya. Resah mendengar berita Adam yang masih lagi merisaukan dia. Menyintai dia bermakna membiarkan dia bahagia. Dia harus melepaskan ‘cinta’ Adam pergi. Dia seharusnya memberi peluang hatinya agar dimiliki lagi.
Paluan di muka pintu biliknya sekali lagi menyedarkan dia daripada angan pendeknya. Segera dia menghilangkan saki baki mutiara kepiluan yang menitik jatuh ke pipinya.
“Kak Intan, jadi tak pergi ni, Abang Dzar tanya.” Suara Olis dari luar mencuit halus di hujung telinganya. Baru dia ingat, Dzar ada mengajaknya menonton filem bersama. Kata Intan, dia akan berfikir dulu. Agaknya penat Dzar mendail telefonnya tadi. Lama juga dia berbuat dengan ibunya. Segera dia menguak daun pintu.
Olis yang berbaju T merah cili segera menyapanya lagi, “Tak baiklah kak ni. Biar je abang Dzar menunggu keputusan kak. Jadi ke keluar? Abang Dzar kata kalau kak tak jadi keluar dia nak ke ladang je.” Sinis dan sedih sahaja bunyi ayatnya, membuatkan Intan tersenyum. Pandai juga Dzar menggunakan psikologi. Reverse psikologi lagi. “Pandai pulak dia mengumpan aku keluar,” bisik hati Intan lagi.
“Cakap balik dengan abang Dzar, kita jumpa dia kat ladang dia je lah. Tengok je Avatar dia kat padang tu.”Sengaja Intan mengenakan dia balik. Intan melihat Olis segera mendail telefon rumahnya dan bercakap dengan Dzar.
“Kak, abang Dzar kata dia sampai dalam 30 minit.” Intan tergelak kecil mendengar kata-kata Olis. Agaknya cuak juga si Dzar mendengar kata-kata aku tadi. Bersuara lagi, hati Intan berbisik.
Selesai ke bilik mandi, Intan membuka almari bajunya. Buat pertama kalinya, untuk keluar bersama Dzar, dia gagal memilih baju yang dirasakan sesuai. Sekiranya dia berbaju merah, terasa bagai mahu cepat pula mengumpan hati si lelaki yang ternyata bagai sudah mabuk kepayang dengannya. Sekiranya baju hitam atau putih, tentunya bagaikan menggambarkan ‘jiwanya’ yang sudah mati untuk dimiliki oleh mana-mana lelaki lain lagi. Baju berwarna hijau mungkin lebih melambangkan ‘kesegaran’menandakan bagai pohon yang telah patah, menanti cahaya matahari dan air bagi menghidupkan tunas kembali.
‘Kalau dengan siraman kasih yang bertepatan, mungkin, hati perempuanku ini boleh kau miliki Dzar,’ hati Intan berbisik lagi. Intan menyedari akhir-akhir ini, hatinya sering kali berbisik sendiri, apabila apa sahaja persoalan yang dikaitkan dengan Dzar. Agaknya, adakah hatinya sudah mulai memberi ruang untuk Dzar bertahta.
“Amboi, cantiknya kak hari ini. Baju hijau kepala itik ni nampaknya kena dengan akak la.”
“Sesuailah dengan abang Dzar yang selalu bermain dengan itik-itiknya.” Ketawa Olis yang panjang menjengkelkan Intan. Olis segera meninggalkan Intan yang masih bersiap di biliknya.
Sapa Olis mesra sebaik sahaja Intan mencecah kakinya ke ruang tetamu. Mak ngah dan Maya yang leka menonton rancangan Disney segera menoleh apabila mendengar suara Olis menyapa Intan. Maya segera berlari dan mendakap kaki Intan dengan sebutan pelatnya, “Wayong.. wayong…” seolah merayu meminta agar Intan mendukungnya. Segera Intan mengangkat tubuh kecil yang akan menginjak ke usia dua tahun beberapa bulan lagi. Maya tersenyum manis sambil menguis pipi Intan.
“Hai lawa benar hari ni Intan. Macam istimewa aje.” Mak ngah mula mengusik Intan. Pada pandangan matanya, Intan nampak betul berbeza daripada biasa. Biarpun hanya berseluar jeans dan berblaus ke paras lutut, rambut Intan yang dibiar terurai ke belakang, dengan gincu yang nipis dan berbedak sekadar adanya, Intan dapat berseri.
“Ala, kan tiap-tiap hari Intan lawa. Wayong cantik kan Maya.”
“Cantik… cantikkkk,” sambut Maya berulang kali. Perkataan baru yang baru saja dipelajari Maya. Pujian Maya disambut ketawa berderai mereka bertiga.
“Olis pun cantik juga. Baju t-shirt berona coklat cair dan seluar panjang warna mentega akan mencairkan hati abang Dzar.”Intan sengaja mengejek Olis.
“Ala, kalau cantik pun abang Dzar nampak kak Intan aje,” disambut oleh ketawa.
Deruan kereta Dzar yang tiba di halaman berjaya menjadikan ketawa mereka terhenti seketika. Tentulah tidak manis jika Dzar mendengar perbualan nakal antara mereka. Segera Intan dan Olis beredar dan menghampiri kereta Ford Escape berwarna biru. Dzar membuka pintunya dan segera menjenguk mukanya ke dalam ruang rumah.
“Mak ngah, saya bawa Olis dan Intan keluar ya. Kalau lambat sikit balik, tak apakan?”
“Tak pa. Jangan tak balik langsung ya.” Mak ngah segera mengizinkan mereka pergi berlibur. Baju t-shirt kelabu yang dipakai Dzar segera ditangkap oleh sepasang mata yang duduk di kerusi belakang di bahagian penumpang. “Apalah abang Dzar ni. Kalau iya pun janganlah pakai warna kelabu. Macam seolah membayangkan masa depannya bersama Intan yang juga kelabu.” Olis tersenyum sendirian.
“Kenapa Olis, tersenyum sendiri. Pelik abang tengok?” Dzar segera bertanya, setelah terpandangkan senyuman Olis di cermin hadapan.
“Hai abang, sejak bila pulak kita tak boleh senyum. Senyum tak salah kan Kak Intan?”
“Senyum memang tak salah, tapi kalau senyum sendiri tu kiranya bahayalah cik adik oii.” Intan memberi jawapan sambil tersenyum kembali.
“Ala, masuk sebelah abang Dzar pulak. Tak acilah macam ni.”
“Aci tak aci. Tapi memang betul kata Kak Intan,” sambung Dzar mengusik terus.
Olis tidak menjawab lagi, hanya tergelak sendirian. Nampaknya komunikasi Intan dengan Dzar semakin baik kebelakangan ini. Sebelum pemergian mereka ke Kinabalu, setiap patah kata-kata Dzar pasti akan dipatahkan Intan. Daripada cerita Intan, jelas, sikap terlalu merendah diri Dzar tidak dia senangi. Tayangan gambar Avartar dan makan malam yang indah tidak begitu Intan endahkan. Dalam kotak fikirannya, terbayang akan kata-kata ibunya. Mungkin sudah sampai masanya, dia memaafkan Adam dan Di. Mungkin sudah ketikanya dia melepaskan cintanya pergi. Mungkin sudah ketikanya dia membuka ruang cinta untuk pria yang lain. Mungkin untuk Dzar! Siapa tahu!
“Kenapa dengan Intan hari ni. Macam semacam aje.” Hanya kata-kata itu yang Intan dengari sepanjang perbualan Dzar dan Olis dalam perjalanan balik mereka ke rumah Mak ngah.
“Maaf lah Dzar. Tengah fikir pasal adik saya.”
“Adik? Kenapa dengan dia?” Dzar bertanya balik. Pelik. Sebelum ini, belum pernah pun sepotong ayat Intan menceritakan perihal keluarganya.
“Suaminya kemalangan, masih dalam koma, sudah menginjak ke bulan kedua. Dan saya belum pun melawat dia.”
“Dia di mana? Bila terjadi kemalangan tu?”
“Kuala Lumpur. Masa kita di Kinabalu hari tu.”
“Kenapa tak cakap, kalau tidak saya hantar Intan balik KL. Kita tak tengok wayang pun tak apa. Keluarga kan lebih penting. Kenapa Intan tak pergi tengok lagi. Dua bulan kan sudah agak lama?”
“Entahlah Dzar. Saya tak tahu jawapannya. Terima kasih atas tawaran awak tu. Tapi minggu depan saya akan balik dengan Olis, kan Olis. Naik pesawat je, senang.”
Olis hanya mendiamkan dirinya. Dia memahami konflik perasaan yang Intan alami. Dia sedar perasaan cinta Adam yang mungkin masih lagi bermukim di hati Intan. Dia tahu segalanya yang berputar dalam minda Intan.
Tiba-tiba segalanya menjadi sunyi dan sepi. Sepanjang sepuluh minit terakhir itu, semuanya mendiamkan diri melayani perasaan sendiri. Dzar mulai berfikir, perasaan Intan ini sukar ditelah, ada kalanya dia seolah memberi sedikit ruang hatinya untuk diterokai, ada masanya dia seolah menguncikan hatinya untukku. Mungkin dia belum bersedia untuk memberi komintmennya. Mungkin. Olis sekadar mencuri pandang Dzar melalui cermin tengah kereta Dzar. “Entahlah abang Dzar, mungkin setelah mengucapkan selamat tinggal kepada Adam, abang akan menemui peluang bersama Intan. Siapa tahu,” dia berteka-teka sendiri. Dan bagi Intan, dia ingin sekali menemui Adam lagi. Dan kali ini dia nekad, untuk bertemu bagi mengucapkan selamat tinggal.

No comments:

Post a Comment