Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Monday, January 24, 2011

Rahsia dalam CSKK

Rahsia orang Itali: Petikan daripada novel...



“Olis dan Intan tahu tak, ada tradisi sambutan yang agak kelakar bagi orang Itali untuk menyambut tahun baru.” Adi membuka ayat pertama ketika mereka sama-sama berada di Times Square bersama ribuan orang ramai menunggu detik 7 malam, sempena menyambut Tahun Baru yang akan menjelang.

Funny? Never heard before.” Intan segera menjawab sambil membetulkan ikatan mafela di lehernya.

Italian, biasanya akan memakai seluar dalam merah sebagai tanda memancing tuah pada tahun yang akan datang. Sama seperti tradisi orang Cina yang memakai baju berwarna merah semasa perayaan Tahun Baru Cina.” Senyuman Adi menandakan kebenaran ceritanya. Intan hanya tersenyum balas, dengan pandangan yang malu-malu. Mendengar perkataan celana dalam yang biasanya disebut ’CD’ oleh Intan menjadikan dia tersenyum sendiri. Sekiranya cerita yang lebih berbentuk peribadi biasanya menandakan jarak halangan atau tembok komunikasi lebih hampir antara komunikator dan pendengarnya.

“Jadi abang Adi pakai underwear merah sekarang ni?” Soalan Olis agak mengejutkan Intan. Segera Intan mencubit halus lengan Olis yang dibalut dengan jaket tebal.

“Depends, only if I wish lots of luck for me next year. Actually, better if the underwear is a present.” Adi menyambung ketawanya.

“Abang tak cakap awal-awal. Tentu Olis boleh hadiahkan abang satu.” Olis terus menyambung ketawanya juga. Cerita Abang Adi memang kedengarannya lucu. Intan hanya tersenyum tersipu, malu-malu. Terasa lucu sangat, tetapi terasa malu untuk ketawa berdekah-dekah. Intan pasti, jika jenaka ini dibawa ke pejabatnya nanti, pasti riuh rendah ketawa daripada teman-teman pejabatnya.

“Nak tahu apa yang lucu lagi tentang orang Itali ni?”

“Ada lagi bang?”

“Kalau rasa stres, eloklah peluk pokok, terutamanya perempuan yang mengandung sebab orang Itali percaya dengan memeluk pokok, stres akan hilang,” Adi masih lagi menyambung senyumannya.

“Peluk pokok. Baiklah peluk orang.” Balas Olis dengan selamba.

“Pokok di Itali bolehlah sebab pokok renek je. Kalau di Malaysia, pokok kelapa, macam mana pulak. Kalau nasib tak baik, jatuh pula buah kelapa atas kepala.” Intan membalas pernyataan Adi. Dia segera teringatkan artikel berkaitan jenis pokok di Itali yang pernah dibacanya. Pokok-pokok di Itali biasanya pokok retek yang tidak tinggi ukuran ketinggiannya. Kebiasaannya negara yang mengalami empat musim tidak mempunyai pokok yang sama seperti negara yang mengalami iklim khatulistiwa.

“Bolehlah nanti, kalau stres Olis, peluklah pokok manggis atau pokok rambutan. Kalau nasib baik, dapat pula gigitan semut merah secara percuma.” Intan sekadar menambah perisa kepada lawak lelecun mereka sebelum ini.

Ketawa mereka berderai bersama. Segera Olis teringat akan satu insiden yang menggelikan hatinya. Berlaku di bulan pertama mereka berkahwin, Adi dan Yasmin....








Memori di NY seolah menjadikan Intan bermimpi di siang hari:

Petikan daripada novel:

Bunyinya guruh dan petir yang sabung menyabung menjadi seolah gegendang yang dipalu. Hujan mulai mencurah jatuh, memecah bunyian deruan titik-titik hujan yang mulai mencecah syiling. Kedinginan mulai menggigit setiap rongga tulang temulang. Intan berbaring malas di atas katil besinya sambil melihat kembali gambar-gambar kenangan mereka di New York dahulu. Sekeping gambar di Times Square benar-benar mengembalikan ingatannya kepada memori hangat mereka. Mafela merah cili yang dipakai Intan rupanya menjadi pembuka perbualan mereka. Pada awalnya Intan dan Olis agak kehairanan melihat Adi yang tertawa melihat mafela merah yang dipakai Intan.

Mafela yang pernah menjadi meneman manja ke New York sengaja diletakkan di atas bantal, sambil merenung mafela ‘cili merah’, dia segera terkenang manisnya memori di sana. Lagu Madonna, I Love New York dan liriknya berbunyi, I don’t like cities, but I love New York seakan bernyanyi di hujung telinganya berulang kali. Entahlah, tentu ada sesuatu tentang New York yang menjadikan Intan tiba-tiba begitu emosi. Merah mengingatkan dia tentang dialog lucu mereka di sana. Sesudah enam purnama berlalu, entahlah, setiap tutur patah bicaranya bersama Adi seolah menemaninya ketika cuba memejamkan matanya.








Petikan di New York:

Mereka segera menuruni subway apabila subway berhenti di Terminal Station, Grand Central,New York. Grand Central Terminal yang kadangkala digelar juga sebagai Grand Central Satation atau hanya Grand Central, merupakan stesyen terminal yang terletak di 42nd Street dan Park Avenue, di tengah-tengah Manhattan di New York. Walaupun terminal ini sepatutnya dikenali sebagai Grand Central Terminal sejak tahun 1913 ,terminal ini kebiasaannya dirujuk kepada nama panggilan sebagai Grand Centre Station yang merujuk kepada sebuah pejabat pos di sini. Ada juga yang menggelarkan terminal ini sebagai New York City Subway Station.

New York City Subway pula dikenali sebagai MTA iaitu Metropolitan Transportation Authority atau digelar juga sebagai MTA New York City Transit. Sistem subway yang digunakan ini merupakan salah satu sistem pengangkutan yang paling tua yang terdapat di dunia. MTA merangkumi 468 stesyen persinggahan, 229 batu atau merangkumi 369 km perjalanannya.

Bangunan Grand Centre Station yang berwarna seakan warna keemasan ini benar-benar memukau pandangan mata. Ketinggiannya yang hampir meliputi dua tingkat bangunan seolah memaksa anda mengintai indahnya kilauannya sehingga ke hujung angkasa sana. Benarlah kata orang, ’New York ini merupakan bandar untuk semua jenis orang’. Populasi di sini meliputi orang Inggeris, Yahudi, Asia, Latin dan orang asli Amerika. Bendera Amerika menjadi seolah satu mercu tanda kemegahan Amerika Syarikat berkibar megah di tengah ruang terminal ini. Jam berbentuk separuh bulat dan bernombor seolah menjadi saksi kepada ribuan jumlah manusia yang keluar dan masuk menggunakan terminal ini. Intan hanya sempat membalas senyuman Olis yang leka mengabadikan momentum mereka dalam setiap kepingan imej yang dirakam dalam kameranya.

Intan hanya sesekali memandang Adi dengan leka. Benarlah seperti yang dikatakan Olis semasa di pesawat, Adi tidak banyak bercakap. Perbualannya sekadar yang perlu sahaja. Tarikan pemuda Intali ini adalah kepada pandangan sepasang mata kelabunya yang bersinar, seolah menikam dalam terus ke rongga jantung Intan. Intan menyedari tugasnya untuk memulakan perbualan berkaitan dengan misi sebenarnya ke bandaraya yang penuh dengan keasyikan ini. Dia tidak pasti bilakah ketikanya dia boleh memulakan langkahnya berbicara tentang kehadiran Adi yang diperlukan dalam kehidupan Maya.

Mereka bertiga berjalan beriringan menuju ke sebuah Restauran Itali seperti yang dicadangkan oleh Adi. Nanni’s Restaurant adalah sebuah restauran ala Itali yang berada hanya beberapa blok daripada Grand Central. Penerangan Adi mengenai New York agak mengasyikkan. Siapa akan menyangka, New York yang terdiri daripada lima wilayah iaitu The Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens dan Pulau Staten merupakan sebuah Kota terbesar dan antara yang terpenting dari segi ekonominya. Penduduknya melebihi sembilan juta dan dikatakan dihuni oleh imigran daripada 180 buah negara luar. Tidak menghairankan jika New York mendapat julukan nama ‘The Big Apple’ atau ‘Kota yang Tidak pernah tidur’ dan juga ‘Kota impian’. Kota New York juga dikatakan menjadi kota kembar kepada beberapa bandaraya dunia seperti Amsterdam, Beijing, Rome, Toronto dan Tokyo.

Mereka segera mengambil tempat duduk di Restauran Nanni. Buku menu yang dibaluti dengan kulit berwarna kelabu segera mereka buka.

“Nanni’s ni bagaikan restauran nenek sendiri kepada orang-orang Itali di sini. Sudah lama dibuka, lebih kurang 40 tahun lalu. Boleh cuba salmonnya,pasta atau hidangan nasinya, sedap.Tapi macam biasalah, perlu pilih hidangan makanan laut sahaja.” Adi bercerita tanpa ditanya.










Sambutan Bola emas sempena Tahun baru di NEw York: petikan daripada novel:

Kompilasi warna-warna itu membawa khayalan memori balik ke minda ingatan Intan kepada suasana sambutan Tahun baru di New York. Bola gergasi dengan cahaya neon berwarna yang sama dijatuhkan dari atas Bangunan Times Square tepat pada jam 12 malam sebagai detik yang menandakan kemuncak sambutan Tahun Baru. Bola keemasan yang bagaikan menyuarakan jutaan suara yang mengimpikan impian, cabaran, perubahan dan fantasi yang mereka harapkan akan berlaku. Kedudukan mereka yang berada berdekatan dengan kawasan Bownie yang berada di antara Broadway dan Jalan Seventh Avenue membolehkan mereka berada betul-betul di depan skrin yang memaparkan bola ‘emas’ tahun baru.






The BIg Apple menjadi pilihan saya.. Mungkin kerana terlalu kerap menyinggah ke 'new york' di dalam filem (saya suka menonton) saya pun terjangkit tentang cerita NY di dalam novel saya. Menabjubkan sebenarnya apabila mengetahui rahsia NY yang dihuni pelbagai bangsa dari seluruh dunia!




Pelamin indah ini menjadi pilihan saya menamatkan bab terakhir dalam drama beberapa babak saya, Cinta Sikunang-kunang... Intan Irdina akan disandingkan bersama ...., sikunang yang ditemui dalam 'babak' gelap, ketika Inta ke bilik Olis. Anehkan apabila serangga sekecil ini dapat menyelesaikan permasalahan yang 'merekah' dalam fikiran Intan, menambah kebuntuhan yang tidak pernah tamat sebelum ini!

No comments:

Post a Comment