Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi.. Novel , akan datang: Disember 2010

Terima kasih daun keladi, silalah bertamu lagi..  Novel , akan datang: Disember 2010
Sudah terbit Feb 2011

Promo Cinta Sikunang-kunang

Lokasi cinta: Bukit Mertajam (seberang perai),Melaka, New York dan Toulouse (Perancis) Petikan hanya 1/2 bahagian sahaja.
Promo Pengenalan.
Promo Bab 1 Intan Irdina : aku adalah Irdina.(petikan 1-3) Ditamatkan di tempat /situasi yang sama.
Promo Bab 2 Kapten Adam Farqis: aku adalah Adam..Ditamatkan dengan tempat/situasi yang sama.
Promo Bab 3:aku adalah Intan Adeena. Ditamatkan dengan situasi/tempat yang sama..
Promo Bab 4:permulaan bab yang baru. Tiada gantinama 'aku' lagi... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 5. Cerita mama... (bahagian 1 sahaja)
Promo Bab 6: bahagian 1 sahaja
Promo Bab 7: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 8: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 9: Bahagian 1 sahaja
Promo Bab 10: Bahagian 1 sahaja
Bab Ending.. Bab 10 : Bahagian 9 : akhir bab..
Pendapat pembaca: Lihat Reviews Pembaca.

Followers

Ruang Komentar.. Terima Kasih atas komen/soalan anda..

Tuesday, June 8, 2010

Bukit Mertajam, Seberang Perai. P.W

     Bukit Mertajam atau lebih popular dengan panggilan glamornya 'BM' hanyalah sebuah bandar kecil, bersempadan dengan dipisahkan beberapa km  dengan sempadan Kedah iaitu Kulim. BM terletak dalam negeri Pulau Pinang,(Seberang Perai) dahulunya dikenali dengan nama P.W..

   Machang Bubok pula sebenarnya nama tempat, Machang merujuk kepada sejenis buah, bunok maksudnya dimakan ulat buah yang rupanya seperti serangga. Saya fokuskan Intan yang tinggal di MB, BM setelah berpindah dari KL.

    Sengaja saya fokus kepada MB, BM kerana tempat ini memberi nostalgia besar kepada saya. saya pasti, sekiranya datuk saya masih hidup lagi, pasti diaraknya buku saya keliling kampung..  Walaupun datuk nenek saya sudah tiada, meori bersama mereka masih kekal dalam memori saya. Tempat ini special kepada kami, sekeluarga kerana di sinilah kasih sayang, cinta, namakan apa sahaja, dicurahkan tanpa sempadan..

      Semasa saya kecil dahulu, ketika bertanya datuk saya, kenapa perlu menulis Seberang Perai P.W, kata datuk saya. P.W untuk Provence Wellersley, nama yang British beri semasa zaman penjajahan British. Tidak mengerti sangat sebab semasa bertanyakan soalan ini, saya baru berusia 13 tahun ( ketika itu pelajaran sejarah tidak diajar di sekolah kecuali sejarah dalam Pengetahuan Agama Islam dan tingkatan 4 & 5,aliran sastera)
    Datuk dan nenek saya tinggal di BM, tempat kesukaan kami adik beradik & keluarga kerana kami tinggal di Langkawi. Keluar sekali-sekala, ke BM (mostly keluar bercuti dan ke tempat lain: ibubapa saya rajin membawa kami keluar) menjadi satu keseronokkan yang tiada tandingannya. Seapanjang perjalanan ke sana, saya akan mengetuai kumpulan koir sebab saya adalah anak sulung.. Nyanyian seperti, "jalan keretaapi", "pokok kelpaa sawit" barangkali merupakan nyanyian merdu kepada ibubapa saya kerana mereka tidak juga menghalang dan memarahi nyanyian kami.. He he he(nasib baik tidak membawa sehingga dewasa, tidak ada daripada kami yang berminat dengan nyanyian walaupun parents saya boleh menyanyi dengan baik dan merdu sekali)

      Sekarang, mak ngah saya (mak ngah saya bagaikan ibu kedua saya... kerana dia menentukan cara kami berfikir dan bertingkah laku juga) masih tinggal di Bm, tempat transit saya dan keluarga dalam perjalanan saya balik ke Langkawi. Selalu juga, mak ngah akan dijemput bersama kami ke Langkawi, kerana di sana anak mak ngah (sepupu saya Suhaiza & keluarga tinggal) dan ketiga adik beradik saya & keluarga, mak su saya tinggal: pendek kata Langkawi adalah center keluarga saya.. jadi seperti kata pepatah: the more the merrier.. he he..

  keistimewaan BM : Di sana, memang sejuk, kalau siang, tidaklah sejuk sangat. Tapi keliling rumah ditanam dengan pokok manggis, dan ada juga pokok rambutan. malam, pada awal malam, tidaklah begitu sejuk, bermula tengah malam sehingga ke pagi, suhunya sejuk sekali, bagaikan ada aircond dalam bilik... kadangkala tertidur sehingga tengah hari (sebab sejuk).. Mandi dengan air yang sejuk (dari kolah) atau air tangki, adus satu masalah besar... he he

   

No comments:

Post a Comment